Χρ. Σταϊκούρας: Εξαιρετικά θετική για τη χώρα η 13η Έκθεση Αξιολόγησης των θεσμών

Χρ. Σταϊκούρας: Εξαιρετικά θετική για τη χώρα η 13η Έκθεση Αξιολόγησης των θεσμών

Τις θετικές προοπτικές της οικονομίας αλλά και τα γρήγορα αντανακλαστικά της Κυβέρνησης στην κρίση της πανδημίας διαπιστώνουν στην 13η έκθεση στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας οι θεσμοί (Κομισιόν, ΕΚΤ, ESM). Ωστόσο κρούει τον κώδωνα κινδύνου για τον πληθωρισμό και το υψηλό ενεργειακό κόστος. Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Δημητρούλη Υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα ανέκαμψε γρήγορα από την πανδημία

Τις θετικές προοπτικές της οικονομίας αλλά και τα γρήγορα αντανακλαστικά της Κυβέρνησης στην κρίση της πανδημίας διαπιστώνουν στην 13η έκθεση στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας οι θεσμοί (Κομισιόν, ΕΚΤ, ESM). Ωστόσο κρούει τον κώδωνα κινδύνου για τον πληθωρισμό και το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Δημητρούλη

Υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα ανέκαμψε γρήγορα από την πανδημία και οι προοπτικές παραμένουν ισχυρές, αν και υπόκεινται σε υψηλή αβεβαιότητα. Η επιστροφή στα προ πανδημικά επίπεδα οικονομικής δραστηριότητας είχε ήδη επιτευχθεί το τρίτο τρίμηνο του 2021. Οι προοπτικές για το 2022 παραμένουν ισχυρές, υποστηριζόμενες από τη δημοσιονομική και νομισματική πολιτική και την ισχυρή ώθηση από το σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ωστόσο, η εξάπλωση της νέας παραλλαγής Όμικρον είναι πιθανό να επιβαρύνει την ανάπτυξη το τελευταίο τρίμηνο του 2021, αλλά αυτός ο αντίκτυπος αναμένεται να εξασθενίσει σε μεγάλο βαθμό κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Οι πρόσφατες όμως εξελίξεις των τιμών στην παγκόσμια αγορά της ενέργειας αποτελούν πρόσθετη πηγή αβεβαιότητας για την οικονομία γενικότερα.

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Όπως αναφέρει η έκθεση, τα στοιχεία προμηνύουν θετικά νέα για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2021. Υπενθυμίζεται ότι η φθινοπωρινή πρόβλεψη της Επιτροπής προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 7,6% του ΑΕΠ για το 2021 και 1,2% του ΑΕΠ για το 2022 και 1,5% το 2023.

Οι εξελίξεις στην αγορά εργασίας παραμένουν ευνοϊκές και η ανεργία, η οποία διαμορφώθηκε στο 14,1% το τρίτο τρίμηνο του 2021 (από 17,2% το τρίτο τρίμηνο του 2020), πρόκειται να μειωθεί περαιτέρω το 2022. Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας διαμορφώθηκε στο 17,7% το 2020, από 17,9% το 2019.

Στην αξιολόγησή της η Κομισιόν αναφέρει ότι οι αρχές έχουν σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της γενικής κυβέρνησης προς τον ιδιωτικό τομέα. Το απόθεμα των καθυστερούμενων συντάξεων έχει μειωθεί σύμφωνα με αυτό που προβλεπόταν στο σχέδιο δράσης που εγκρίθηκε το φθινόπωρο του 2021 και οι αρχές επιβεβαίωσαν ότι θα εκκαθαριστεί πλήρως έως τον Ιούνιο του 2022.

Οι εκκρεμείς συντάξεις μειώθηκαν αξιοσημείωτα. Η έκθεση επισημαίνει πάντως, ότι αν και ο αριθμός των εκκρεμών συντάξεων παραμένει επί του παρόντος πάνω από τον στόχο που είχε τεθεί τον Μάρτιο του 2021, οι αρχές αναμένουν ότι το θα εκκαθαριστεί έως τον Φεβρουάριο του 2022. Η εφαρμογή των συστάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η απλοποίηση των δημοσιονομικών διαδικασιών έχουν προχωρήσει σύμφωνα με το σχέδιο.

Η έκθεση δίνει επίσης προτεραιότητα στην επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα, στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, στο επιχειρηματικό περιβάλλον και στη δικαιοσύνη, αλλά και στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Γίνεται επίσης αναφορά στη νέα αύξηση του κατώτατου, χωρίς όμως σχολιασμό. «Οι αρχές ανέφεραν ότι η πιθανή αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού τον Μάιο θα διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα και θα έχει περιορισμένο δημοσιονομικό κόστος, συμπεριλαμβανομένου του μισθολογίου του δημόσιου τομέα» αναφέρεται.

Δήλωση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σχετικά με τη 13 η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας για την Ελλάδα

«Η 13 η Έκθεση Αξιολόγησης των θεσμών, στο πλαίσιο του καθεστώτος Ενισχυμένης Εποπτείας, είναι εξαιρετικά θετική για τη χώρα. Πιστοποιεί ότι η ελληνική οικονομία ανέκαμψε γρήγορα και ισχυρά από την υγειονομική κρίση και ότι οι προοπτικές της παραμένουν ευοίωνες, παρά την υψηλή αβεβαιότητα που προκαλούν – διεθνώς – ο Covid-19 και οι αυξήσεις τιμών, ιδίως στην αγορά ενέργειας. Τονίζει την “ταχεία αντίδραση της Κυβέρνησης απέναντι στην εξάπλωση της νέας μετάλλαξης του κορονοϊού και στον, υψηλότερο του αναμενομένου, πληθωρισμό, με νέα στοχευμένη στήριξη”.

Υπογραμμίζει τη σημαντική προβλεπόμενη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος εφέτος, τη δραστική μείωση της ανεργίας, που εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί περαιτέρω το 2022, και την υποχώρηση του κινδύνου φτώχειας το 2020, παρά την υγειονομική κρίση. Επισημαίνει την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει, τον Μάιο, σε νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, ώστε να περιορίσει τον αντίκτυπο των αυξήσεων τιμών για τους χαμηλόμισθους.

Χαιρετίζει την επιτυχή ολοκλήρωση κομβικών δράσεων στους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης και της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης επιχειρήσεων σε κλάδους της οικονομίας, καθώς και την ολοκλήρωση της διοικητικής αναδιοργάνωσης του ΕΦΚΑ και την προώθηση της πλήρους ψηφιοποίησής του.

Επικροτεί την πρόοδο που επετεύχθη σε καίριες μεταρρυθμίσεις, όπως είναι η μεταρρύθμιση του ΕΝΦΙΑ – η οποία, όπως αναφέρεται, θα διευρύνει τη φορολογική βάση και θα καταστήσει πιο δίκαιο και οικονομικά αποτελεσματικό τον φόρο ακινήτων –, η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, η διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, μέσω της περαιτέρω βελτίωσης της Λειτουργικής Ταξινόμησης των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης, οι αποκρατικοποιήσεις, η είσπραξη του clawback στον τομέα της Υγείας, το Κτηματολόγιο, η κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας και η αντιμετώπιση της διαφθοράς.

Επιπροσθέτως, διαπιστώνει τη συνέχιση μείωσης των “κόκκινων” δανείων, την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών που προβλέπει το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών και παροχής 2ης ευκαιρίας (εξωδικαστικός μηχανισμός, σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ.), την πρόοδο στην ψηφιοποίηση του Κράτους και στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Όλα τα παραπάνω συνιστούν ακόμα μία αναγνώριση της σκληρής και μεθοδικής δουλειάς όλων μας – πολιτών και Πολιτείας – στο πεδίο της οικονομίας, μέσα σε ένα ρευστό διεθνές περιβάλλον συνεχιζόμενων προκλήσεων. Δουλειά που συνεχίζεται χωρίς εφησυχασμό, αλλά με πλήρη επίγνωση των δυσκολιών, με σχέδιο, υπευθυνότητα και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και στις δυνατότητες της χώρας, ώστε να καταστήσουμε την Ελλάδα ολόπλευρα πιο ισχυρή και την οικονομία της πιο δυναμική, παραγωγική, εξωστρεφή και κοινωνικά δίκαιη».

Αναλυτικά το πόρισμα

«Οι αρχές εξέφρασαν την πρόθεσή τους να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στην εκπλήρωση των εκκρεμών δεσμεύσεων έως τα μέσα του 2022. Οι αποφάσεις για την απελευθέρωση των υπολοίπων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους καθώς και ο τερματισμός της ενισχυμένης εποπτείας θα πρέπει να λάβουν υπόψη την πρόοδο προς την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων καθώς και το ευρύτερο περιβάλλον οικονομικής πολιτικής» αναφέρεται στην έκθεση.

H 14η έκθεση αναμένεται να δημοσιευθεί τον Μάιο του 2022. Και επισημαίνεται πως «οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η Ελλάδα προς τους εταίρους του Eurogroup τον Ιούνιο του 2018, οι οποίες αποτελούν τη βάση για την απελευθέρωση πρόσθετων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, θεσπίστηκαν μέχρι τα μέσα του 2022 και έτσι η Ελλάδα έχει εισέλθει στο τελευταίο έτος αυτής της ρύθμισης».

Το συνολικό συμπέρασμα από την έκθεση είναι πως «η Ελλάδα έχει λάβει τις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη των συγκεκριμένων δεσμεύσεών της, παρά τις δύσκολες συνθήκες που συνεχίζουν να δημιουργούνται από την πανδημία. Οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης σκιαγραφήσει μια αξιόπιστη πορεία που οδηγεί σε περαιτέρω ουσιαστική πρόοδο στις δεσμεύσεις τους έως τη στιγμή της ανακοίνωσης της 14ης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας που θα δημοσιευθεί τον Μάιο του 2022».

Επισημαίνει πως «οι αρχές ανέλαβαν συγκεκριμένες δεσμεύσεις σε διάφορους τομείς, ιδίως όσον αφορά την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, την ολοκλήρωση της διοικητικής αναδιοργάνωσης του ΕΦΚΑ, και την απλούστευση της αδειοδότησης επενδύσεων στους συμφωνηθέντες τομείς». Περιγράφει επίσης πως «η Ελλάδα προχώρησε σε ευρύτερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ιδίως στον τομέα της ψηφιοποίησης , και ξεκίνησε την εφαρμογή του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας»

«Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα χαιρετίζουν τη στενή και εποικοδομητική δέσμευση των αρχών σε όλους τους τομείς και ενθαρρύνουν τις αρχές να διατηρήσουν τη δυναμική και, όπου χρειάζεται, να ενισχύσουν τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων που προκαλούνται εν μέρει από την πανδημία, ιδίως όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα, στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, στο επιχειρηματικό περιβάλλον και στη δικαιοσύνη και να επιτύχουν τους συμφωνημένους στόχους για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών».

Η οικονομία αναμένεται επί του παρόντος να έχει υψηλό ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ της τάξης του 8,5% το 2021, λόγω της εγχώριας ζήτησης και της καλύτερης από το αναμενόμενο τουριστικής περιόδου, επισημαίνεται. Το προπανδημικό επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας είχε ήδη επιτευχθεί από το τρίτο τρίμηνο του 2021. Οι προοπτικές για το 2022 παραμένουν ισχυρές, υποστηριζόμενες από τη διευκολυντική δημοσιονομική και νομισματική πολιτική και την ισχυρή ώθηση από το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Ωστόσο, η εξάπλωση της νέας παραλλαγής «O» εκτιμάται πως είναι πιθανό να επηρέασε την ανάπτυξη το τελευταίο τρίμηνο του 2021, αλλά αυτός ο αντίκτυπος αναμένεται να εξασθενίσει σε μεγάλο βαθμό κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Υπάρχουν κίνδυνοι πρόσθετων διαταραχών, αναμένεται, «αν και αυτή η επίπτωση αναμένεται να είναι μάλλον βραχύβιοι» εκτιμάται στην έκθεση η οποία όμως δεν αναφέρεται στην νέα ρωσο-ουκρανική κρίση. «Οι πρόσφατες εξελίξεις στο πεδίο των τιμών της ενέργειας στην παγκόσμια αγορά και, ειδικότερα, των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας οδήγησαν σε άνοδο των τιμών καταναλωτή και αποτελούν πρόσθετη πηγή αβεβαιότητας για την οικονομία γενικότερα». Επίσης εκτιμάται πως ενώ τα περισσότερα από τα μέτρα στήριξης καταργήθηκαν σταδιακά το 2021, όπως είχε προγραμματιστεί, η κυβέρνηση αντέδρασε γρήγορα στο ξέσπασμα της νέας παραλλαγής του κορονοϊού και στον υψηλότερο από το αναμενόμενο πληθωρισμό «με νέα στοχευμένη στήριξη». Αλλά και πως «το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος».

«Οι κίνδυνοι για τις προβλέψεις παραμένουν αυξημένοι» αναφέρεται αλλά υπάρχουν και στοιχεία που μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερη ανάπτυξη.

Στο πεδίο των δημοσιονομικών κινδύνων επισημαίνεται πως «παραμένουν υψηλοί». «Η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της πανδημίας παραμένει ο κύριος βραχυπρόθεσμος παράγοντας κινδύνου, ιδίως όσον αφορά την ανάγκη περαιτέρω μέτρων στήριξης και την πιθανή ενεργοποίηση των κρατικών εγγυήσεων που παρέχονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας» αναφέρεται.

Επίσης, «το νέο καθεστώς επιδότησης ηλεκτρικής ενέργειας θα απαιτήσει στενή παρακολούθηση λόγω του μεγάλου του μεγέθους, ιδίως όσον αφορά την επάρκεια των ροών εσόδων». Επίσης πρέπει «να διασφαλίζει ότι ο λογαριασμός των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν θα μετατραπεί σε έλλειμμα».

Περαιτέρω κίνδυνοι «παραμένουν αμετάβλητοι σε σύγκριση με την προηγούμενη έκθεση, ιδίως οι πρόσφατες ή προγραμματισμένες ρυθμίσεις χρηματοοικονομικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος πώλησης και μίσθωσης ακινήτων που ανήκουν σε ευάλωτους οφειλέτες» οι οποίο «ενδέχεται να έχουν επιπτώσεις στο έλλειμμα και στην αύξηση του χρέους ανάλογα με την τελική στατιστική τους ταξινόμηση» αναφέρεται.

Επιπρόσθετη αβεβαιότητα σχετίζεται «με εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένων των αναδρομικών για περικοπές συντάξεων και δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ)».

Από την άλλη πλευρά, «τα καλύτερα από τα αναμενόμενα κρατικά έσοδα είναι πιθανό να μετακυλιθούν και για το 2022, καθώς αντανακλούν πιθανώς ότι η φορολογική βάση επηρεάστηκε λιγότερο από την κρίση από ό,τι είχε αρχικά υποτεθεί» αναφέρεται.

Για την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους γίνεται αναφορά στα στοιχεία Νοεμβρίου που δείχνουν «ότι οι κίνδυνοι παρέμειναν αμετάβλητοι σε σύγκριση με τη 12η έκθεση , αλλά η αβεβαιότητα παραμένει υψηλή». Αναφέρεται πως πλήρης ενημέρωση, συμπεριλαμβανομένων μακροοικονομικών, χρηματοοικονομικών και δημοσιονομικών παραδοχών θα παρουσιαστεί στην επόμενη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας.

Η πρόοδος ανά προαπαιτούμενο

Στην αποτίμηση για την πορεία τρων προ απαιτούμενων αναφέρεται πως «οι αρχές ολοκλήρωσαν με επιτυχία μια περαιτέρω σειρά συγκεκριμένων δεσμεύσεων» οι οποίες και καταγράφονται:

· Στον τομέα της δημόσιας διοίκησης, οι αρχές έχουν ουσιαστικά ολοκληρώσει την προετοιμασία των περιγραφών θέσεων εργασίας για τους δημόσιους υπαλλήλους.

· Ολοκλήρωσαν την απλοποίηση της αδειοδότησης επενδύσεων

· Στον τομέα των μεταρρυθμίσεων κοινωνικής πρόνοιας, οι αρχές ολοκλήρωσαν τη διοικητική αναδιοργάνωση του ΕΦΚΑ.

· Καθορίζουν και μία σειρά μεταρρυθμίσεις που έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά:

· Στον τομέα της διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, οι εργασίες για περαιτέρω βελτιώσεις της λειτουργικής δημοσιονομικής ταξινόμησης προχωρούν σύμφωνα με το σχέδιο και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τον Απρίλιο του 2022. Η νέα Μεσοπρόθεσμη Δημοσιονομική Στρατηγική αναμένεται τον Μάιο του 2022.

· Οι αρχές έχουν σημειώσει πρόοδο όσον αφορά στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της γενικής κυβέρνησης προς τον ιδιωτικό τομέα. «Οι αρχές επιβεβαίωσαν ότι θα εκκαθαριστεί πλήρως έως τον Ιούνιο του 2022», ενώ «μετά από αρκετούς μήνες στασιμότητας, το απόθεμα των μη συνταξιοδοτικών ληξιπρόθεσμων οφειλών μειώθηκε αξιοσημείωτα» και στόχος είναι να εκκαθαριστεί ουσιαστικά έως τον Φεβρουάριο του 2022.

· Σε τελικό στάδιο προετοιμασίας έχει φτάσει η μεταρρύθμιση του ΕΝΦΙΑ. Επετεύχθη συμφωνία σχετικά με τη λεπτομερή δομή των φορολογικών συντελεστών και το δημοσιονομικό κόστος της μεταρρύθμισης. Θα νομοθετηθεί τον Φεβρουάριο με τις πρώτες πληρωμές να πραγματοποιηθούν, με μικρή καθυστέρηση, τον Απρίλιο του 2022. ·Όσον αφορά την υγειονομική περίθαλψη, το clawback προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Στόχος είναι στα μέσα του 2022 το 40% των προμηθειών να γίνονται κεντρικά

· Οι αρχές προχωρούν στην προετοιμασία της μεταρρύθμισης των επιδομάτων αναπηρίας, με ορόσημο τα τέλη Μαρτίου 2022.

· Η Γενική Συνέλευση του Υπερταμείου ενέκρινε το επικαιροποιημένο Στρατηγικό Σχέδιο. Οι εργασίες έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά για την εφαρμογή του Συντονιστικού Μηχανισμού, συμπεριλαμβανομένης της έγκρισης της πρώτης σύμβασης για τον ΟΑΣΑ. Οι αρχές προετοιμάζουν ένα πρώτο σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις κρατικές επιχειρήσεις. Για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφορικά με την ΕΥΔΑΠ και τη ΕΥΑΘ αναφέρουν πως «οι συνέπειες αυτής της απόφασης είναι υπό εξέταση».

· Σημειώθηκε γενικά καλή πρόοδος με τις συναλλαγές ιδιωτικοποιήσεων τους τελευταίους μήνες. Με αναφορά στη ΔΕΠΑ, στα περιφερειακά λιμάνια κλπ. Για την Εγνατία οδό λένε πως η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται έως τα τέλη του 2022.

· Για το Κτηματολόγιο αναφέρεται πως υπάρχει πρόοδος τους τελευταίους τρεις μήνες. Η επικύρωση των δασικών χαρτών, η οποία επί του παρόντος έχει ανασταλεί λόγω της παράτασης της περιόδου υποβολής αντιρρήσεων, πρόκειται να ξαναρχίσει τον Μάιο του 2022. Οι αρχές αναμένουν ότι θα έχει ολοκληρωθεί ουσιαστικά έως τον Ιούλιο του 2022.

· Οι εργασίες για την κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας συνεχίζονται σε στενή συνεργασία με το πρώτο σχέδιο να παρουσιαστεί τον Μάρτιο του 2022.

· Η εφαρμογή υποχρεωτικής ηλεκτρονικής κατάθεσης στα διοικητικά δικαστήρια προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2022.

· Για την καταπολέμηση της διαφθοράς αναγράφεται επίσης πρόοδος.

Οι καθυστερήσεις

«Ωστόσο, ορισμένες συγκεκριμένες δεσμεύσεις και άλλες βασικές πολιτικές σημειώθηκαν καθυστερήσεις σε σύγκριση με τα χρονοδιαγράμματα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της 12ης έκθεσης» αναφέρει η έκθεση. Καταγράφει μεταξύ άλλων τα εξής πεδία:

· Το νέο σύστημα της ΑΑΔΕ αντιμετώπισε καθυστερήσεις λόγω ζητημάτων που επιλύθηκαν με στόχο πλέον τον Ιούνιο του 2022.

· Η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας έχει σημειώσει περιορισμένη πρόοδο. Οι αρχές δεσμεύτηκαν να ξεκινήσουν δημόσια διαβούλευση για τη νομοθεσία στα τέλη Φεβρουαρίου ή στις αρχές Μαρτίου 2022, ενώ η υιοθέτηση θα ακολουθήσει λίγο αργότερα μέχρι τη 14η έκθεση.

· Εκκρεμεί η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του πλαισίου επιθεωρήσεων για την εποπτεία των οικονομικών δραστηριοτήτων και των αγορών προϊόντων.

· Οι αρχές ενέκριναν δύο παράγωγες πράξεις για την εφαρμογή του νέου νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, ενώ παραμένει σε εκκρεμότητα η ΚΥΑ που αφορά στη σύσταση νέου νομικού προσώπου για την ανάπτυξη και συντήρηση ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος πληροφορικής.

· Η δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφορών για το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υποθέσεων για αστικές και ποινικές υποθέσεις έχει καθυστερήσει με νέο ορόσημο τον Μάρτιο.

· Η υιοθέτηση του νέου Κώδικα για την οργάνωση της Δικαιοσύνης έχει σημαντική καθυστέρηση. Έως τα τέλη Απριλίου είναι ο νέος στόχος.

· Οι απαιτούμενη παράγωγη νομοθεσία για τη λειτουργία της μονάδας JustStat του Υπουργείου Δικαιοσύνης αναμένεται να εγκριθεί με εννέα μήνες καθυστέρηση, έως τα τέλη Μαρτίου 2022.

«Εκτός από την πρόοδο με συγκεκριμένες δεσμεύσεις, η έκθεση χαιρετίζει το γεγονός ότι οι αρχές προχώρησαν σε ορισμένες ευρύτερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας». Ανάμεσα σε αυτές περιγράφουν τις εξής:

· Το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο με χρονοδιάγραμμα έως τον Απρίλιο του 2022.

· Η δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής πύλης (gov.gr)

· Οι προπαρασκευαστικές εργασίες για τον νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ορόσημο είναι ο Μάιος του 2022.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα

Σε ειδικό κεφάλαιο για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από τον τραπεζικό τομέα –κυρίως μέσω του προγράμματος Ηρακλής – αναφέρεται πως «συνεχίστηκε, αλλά παραμένουν ευαλωτότητες, καθώς συνεχίζονται οι ροές μη εξυπηρετούμενων δανείων, αν και μέχρι στιγμής με περιορισμένο ρυθμό. «Η εφαρμογή των συμφωνημένων ενεργειών στον χρηματοπιστωτικό τομέα έχει προχωρήσει, ωστόσο αρκετές δράσεις πολιτικής παραμένουν πίσω από το χρονοδιάγραμμα» επισημαίνεται με αναφορά στην εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων του Ν Κατσέλη που δεν προβλέπεται πριν από τα τέλη του 2023, στην εκκαθάριση του συνόλου των εκκρεμών κρατικών εγγυήσεων έως τα μέσα του 2023 και τα μέσα του 2024, αντίστοιχα, αλλά και στο μεταβατικό σχήμα προστασίας για ευάλωτους οφειλέτες με κύρια κατοικία που κρίνεται αναγκαίο γιατί ο φορέας ακινήτων «επί του παρόντος δεν αναμένεται πριν από τα τέλη Μαρτίου 2023».

 

Πηγή

Πηγή fantomas.gr

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν