Η δύναμη της αγκαλιάς (που τόσο μας λείπει) και πώς επηρεάζει την καθημερινή μας υγεία

Η δύναμη της αγκαλιάς (που τόσο μας λείπει) και πώς επηρεάζει την καθημερινή μας υγεία

Η Εθνική Ημέρα Αγκαλιάσματος είναι μια ετήσια εκδήλωση αφιερωμένη στο αγκάλιασμα. Δημιουργήθηκε από τον Kevin Zaborney το 1986 στο Michigan των ΗΠΑ και έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Ιανουαρίου, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και σε πολλές άλλες χώρες, έχοντας πλέον καταστεί ανεπίσημα σε Διεθνή Ημέρα Αγκαλιάς. Και ίσως φέτος, μετά από διετία μεγάλης στέρησης

Η Εθνική Ημέρα Αγκαλιάσματος είναι μια ετήσια εκδήλωση αφιερωμένη στο αγκάλιασμα. Δημιουργήθηκε από τον Kevin Zaborney το 1986 στο Michigan των ΗΠΑ και έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Ιανουαρίου, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και σε πολλές άλλες χώρες, έχοντας πλέον καταστεί ανεπίσημα σε Διεθνή Ημέρα Αγκαλιάς.

Και ίσως φέτος, μετά από διετία μεγάλης στέρησης αγκαλιάς και αγγίγματος, λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, η υπενθύμιση του πόσο την έχουμε ανάγκη να είναι πιο σημαντική παρά ποτέ!

Γιατί όμως η Αγκαλιά – που τόσο μας έχει λείψει – έχει τέτοια σημασία;

Μια εγκάρδια αγκαλιά είναι η μαγική φόρμουλα για να νιώθουμε πιο υγιείς, πιο χαρούμενοι και πιο ολοκληρωμένοι. Η αγκαλιά μπορεί να περιγραφεί ως χειραψία από καρδιάς. Η απλή ενέργεια του εναγκαλισμού δημιουργεί μια ευχάριστη ενέργεια τόσο για τον δότη όσο και για τον παραλήπτη. Η επιστήμη έχει μελετήσει τα θετικά της αποτελέσματα και πολλές μελέτες που σχετίζονται με την αγκαλιά και το άγγιγμα έχουν καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα – η αγκαλιά είναι ένα κρίσιμο κομμάτι της ανθρώπινης ανάπτυξης.

Οι ειδικοί μάλιστα συστήνουν ένα κατώτατο ημερήσιο όριο των τουλάχιστον 8 αγκαλιών την ημέρα.

Πάμε να δούμε ποια είναι τα οφέλη για την υγεία μας από την αγκαλιά:

1. Ενισχύει την υγεία της καρδιάς μας

Η αγκαλιά ενεργοποιεί την έκλυση της ορμόνης ωκυτοκίνη, η οποία μας κάνει να νιώθουμε αυτή τη ζεστασιά. Σε ένα πείραμα στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, οι συμμετέχοντες που δεν είχαν καμία επαφή με τους συντρόφους τους ανέπτυξαν επιταχυνόμενους καρδιακούς παλμούς 10 παλμών ανά λεπτό, σε σύγκριση με τους πέντε παλμούς ανά λεπτό μεταξύ εκείνων που αγκάλιαζαν τους συντρόφους τους κατά τη διάρκεια του πειράματος.

2. Μειώνει με φυσικό τρόπο το άγχος

Εάν αισθάνεστε λίγο κουρασμένοι ή πιεσμένοι, βρείτε κάποιον για τον οποίον νοιάζεστε και κάντε του μια σφιχτή αγκαλιά. Έρευνες έχουν βρει ότι το να αγκαλιάζεις απελευθερώνει την ένταση στέλνοντας ηρεμιστικά μηνύματα στον εγκέφαλο.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι αυτή η ορμόνη έχει ισχυρή επίδραση στις γυναίκες. Η ωκυτοκίνη προκαλεί μείωση της αρτηριακής πίεσης, της κορτιζόλης και της νορεπινεφρίνης, που είναι οι ορμόνες του στρες.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα θετικά οφέλη της ωκυτοκίνης ήταν ισχυρότερα σε γυναίκες που είχαν καλύτερες σχέσεις και πιο συχνές αγκαλιές με τον ρομαντικό τους σύντροφο. Οι γυναίκες είδαν επίσης θετικά αποτελέσματα της ωκυτοκίνης όταν κρατούσαν στενά τα βρέφη τους.

3. Βοηθά τα μωρά να αναπτυχθούν ψυχοσωματικά

Το άγγιγμα είναι κρίσιμο για τα βρέφη, ειδικά στα πρώτα στάδια της ζωής τους, καθώς τα βοηθά να δένονται με τους άλλους καθώς μεγαλώνουν. Διεξήχθη μια μελέτη που συνέκρινε μια ομάδα υιοθετημένων παιδιών των οποίων που είχαν περάσει τα πρώτα χρόνια της ζωής τους σε ρουμανικά και ρωσικά ορφανοτροφεία χωρίς να λάβουν καμία σωματική επαφή, με παιδιά που μεγάλωσαν σε μια στοργική οικογένεια. Η έρευνα διαπίστωσε ότι τα υιοθετημένα παιδιά είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα βαζοπρεσσίνης -μιας ορμόνης που παίζει ρόλο στην οικογενειακή αναγνώριση και το δέσιμο- σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους.

4. Καταπολεμά την κατάθλιψη 

Το σωματικό άγγιγμα και η αγκαλιά μπορούν να καταπολεμήσουν τα αισθήματα μοναξιάς που εμφανίζονται καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν. Ένας οίκος ευγηρίας στη Νέα Υόρκη διεξήγαγε μια μελέτη στην οποία εφάρμοσαν ένα πρόγραμμα που ονομάζεται «Embraceable You». Η ιδέα ήταν να ενθαρρύνουν την διαγενεακή επαφή και το άγγιγμα  μεταξύ των ενοίκων του γηροκομείου και των μελών του προσωπικού, προκειμένου να βελτιωθεί η ευημερία τους. Τα αποτελέσματα ήταν πειστικά, με όσους λάμβαναν αγγίγματα ή αγκαλιές τρεις ή περισσότερες φορές την ημέρα να έχουν περισσότερη ενέργεια, να νιώθουν λιγότερη κατάθλιψη, να μπορούν να συγκεντρώνονται καλύτερα και να κοιμούνται πιο ξεκούραστα από τους λιγότερο αγκαλιασμένους συγκατοίκους τους.

5. Μπορεί να μας προστατεύσει από ασθένειες

Σε μια μελέτη με περισσότερους από 400 ενήλικες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αγκαλιά μπορεί να μειώσει την πιθανότητα να αρρωστήσει ένα άτομο. Οι συμμετέχοντες με μεγαλύτερο σύστημα υποστήριξης είχαν λιγότερες πιθανότητες να αρρωστήσουν. Και όσοι από αυτούς αρρώστησαν, είχαν λιγότερο σοβαρά συμπτώματα από εκείνους με ελάχιστο ή καθόλου σύστημα υποστήριξης.

6. Μπορεί να αναγεννήσει τους μύες

Ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια διαπίστωσε ότι τα μεγαλύτερα σε ηλικία ποντίκια στα οποία έγινε ένεση ωκυτοκίνης αναγέννησαν τους μύες τους πιο γρήγορα, φτάνοντας τον ρυθμό αναγέννησης των νεότερων ποντικών.

7. Φέρνει επίγνωση της στιγμής και ενσυνειδητότητα

Υπάρχει ένας διαλογισμός αγκαλιάς από τον Δάσκαλο του Zen Thich Nhat Hanh που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φέρει περισσότερη επίγνωση, παρουσία και συνοχή στις ζωές των ανθρώπων. Όπως αναφέρει ο ίδιος, όταν αγκαλιαζόμαστε, οι καρδιές μας συνδέονται και έρχεται η επίγνωση ότι δεν είμαστε ξεχωριστά όντα. Έχει αποδειχθεί ότι το να βρίσκεσαι στην παρούσα στιγμή αυξάνει την ευτυχία και αυτός ο απλός διαλογισμός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνδυάσεις την επίγνωση με μια ισχυρή δόση ωκυτοκίνης.

8. Μπορεί να ελαχιστοποιήσει τους φόβους

Μια μελέτη για τους φόβους και την αυτοεκτίμηση εξέτασε τη σύνδεση μεταξύ του ανθρώπινου αγγίγματος και της μείωσης του φόβου της θνησιμότητας. Οι συμμετέχοντες είχαν περισσότερες πιθανότητες να έχουν λιγότερο άγχος για το θάνατο όταν τους αγγίζουν ελαφρά ή ακόμα και όταν αγκαλιάζουν ένα άψυχο αντικείμενο όπως ένα αρκουδάκι.

Για αυτό και ήταν τόσο σημαντική η βαθιά ανθρώπινη κίνηση δύο νοσηλευτριών από τη Βραζιλία, που έδεσαν μεταξύ τους δυο γάντια μιας χρήσης γεμάτα με ζεστό νερό και να τα τοποθετήσει έτσι ώστε να κρατούν μέσα τους το χέρι ασθενούς με Covid-19, μιας νόσου που μας έχει στερήσει την τόσο πολύτιμη ανθρώπινη επαφή.

9. Μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πόνου

Έρευνες δείχνουν ότι ορισμένες μορφές αφής μπορεί να είναι ικανές να μειώσουν τον πόνο. Σε μια μελέτη, υπέβαλαν άτομα με ινομυαλγία σε έξι θεραπευτικές συνεδρίες μέσω αγγίγματος. Κάθε θεραπεία περιλάμβανε ελαφρύ άγγιγμα στο δέρμα. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν αύξηση στην ποιότητα ζωής και μειωμένο πόνο. Η αγκαλιά είναι μια άλλη μορφή αφής, που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πόνου.

10. Μας βοηθά να επικοινωνούμε με τους άλλους

Το μεγαλύτερο νέρος της ανθρώπινης επικοινωνίας γίνεται λεκτικά ή μέσω εκφράσεων του προσώπου. Αλλά το άγγιγμα είναι ένας άλλος σημαντικός τρόπος με τον οποίον οι άνθρωποι μπορούν να στέλνουν μηνύματα ο ένας στον άλλο.

Επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένας άγνωστος είναι ικανός να εκφράσει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων σε ένα άλλο άτομο αγγίζοντας διαφορετικά μέρη του σώματός του. Μερικά συναισθήματα που εκφράζονται περιλαμβάνουν θυμό, φόβο, αηδία, αγάπη, ευγνωμοσύνη, ευτυχία, λύπη και συμπάθεια.

Η αγκαλιά είναι ένας πολύ ανακουφιστικός και επικοινωνιακός τύπος αγγίγματος.

Όσο μεγαλύτερη η διάρκεια της αγκαλιάς, τόσο καλύτερο για το σώμα

Όπως είπε κάποτε η οικογενειακή θεραπεύτρια Virginia Satir: «Χρειαζόμαστε τέσσερις αγκαλιές την ημέρα για να επιβιώσουμε, 8 αγκαλιές την ημέρα για να συντηρηθούμε και 12 αγκαλιές την ημέρα για να αναπτυχθούμε».

Όταν οι άνθρωποι αγκαλιάζονται για 20 δευτερόλεπτα ή περισσότερο, απελευθερώνεται η ορμόνη ωκυτοκίνη που μας κάνει να νιώθουμε καλά, δημιουργώντας έναν ισχυρότερο δεσμό και σύνδεση μεταξύ των ατόμων που αγκαλιάζονται. Η ωκυτοκίνη έχει αποδειχθεί, όπως είπαμε και πιο πάνω, ότι ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει το στρες.

Συνταγή για μια θεραπευτική αγκαλιά

Όπως γράφει η ψυχοθεραπεύτρια Hilary Jacobs Hendel σε άρθρο της στους New York Times, πρέπει να μάθουμε να ζητάμε αγκαλιές από τους αγαπημένους μας. Δίνει μάλιστα μια «συνταγή» για την ιδανική θεαρπευτική αγκαλιά:

«Μια θεραπευτική αγκαλιά, σχεδιασμένη για να κατευνάσει το νευρικό μας σύστημα, χρειάζεται κάποιες οδηγίες. Μια καλή αγκαλιά χρειάζεται να είναι ολόψυχη. Δεν μπορούμε να κάνουμε μισά πράγματα. Οι δύο άνθρωποι, αυτός που αγκαλιάζει και αυτός που αγκαλιάζεται, κοιτούν και αγκαλιάζουν ο ένας τον άλλον ακουμπώντας ολόκληρα τα σώματά τους. Ναι, είναι πολύ προσωπικό και οικείο. Αυτός που αγκαλιάζει χρειάζεται να έχει στραμμένη όλη του την προσοχή σε εκείνον που αγκαλιάζει με συνειδητή πρόθεση την προσφορά ανακούφισης. Είναι κυριολεκτικά μία εμπειρία «από καρδιάς», με τις δύο καρδιές πλάι πλάι. Ο καρδιακός παλμός αυτού που αγκαλιάζει μπορεί να ρυθμίσει τον καρδιακό παλμό εκείνου που αγκαλιάζεται. Τέλος, ιδιαίτερα σημαντικό είναι αυτός που αγκαλιάζει να κρατάει σταθερά εκείνον που αγκαλιάζεται, μέχρι εκείνος να νιώσει έτοιμος να βγει από την αγκαλιά αυτή – ούτε μία στιγμή πιο νωρίς».

Η ίδια προσθέτει ωστόσο και ένα στοιχείο ιδιαίτερα παρηγορητικό στους καιρούς που διανύουμε: «Το παράδοξο των αγκαλιών είναι ότι, αν και είναι κατ’ ουσίαν σωματικές, μπορούν επίσης να πραγματοποιηθούν και διανοητικά. Συχνά προσκαλώ τους ασθενείς μου, αν το νιώθουν, να φανταστούν κάποιον με τον οποίο αισθάνονται ασφαλείς, συμπεριλαμβανομένου εμού, να τους κρατάει στην αγκαλιά του. Αυτό λειτουργεί, επειδή ο εγκέφαλος δεν γνωρίζει τη διαφορά μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας με πολλούς τρόπους».

Συμπέρασμα: Να αγκαλιάζεστε όσο μπορείτε! Μα αν δεν μπορείτε να διεκδικήσετε μια φυσική αγκαλιά, τουλάχιστον κλείστε τα μάτια σας και φέρτε τη στο νου σας. Δεν υποκαθιστά εντελώς την πραγματική αίσθηση, μπορεί όμως να αποκομίσετε ορισμένα από τα προαναφερθέντα οφέλη.


Με πληροφορίες από: Healthline, Goodnet, PubMed, SAGE, Association for Psychological Science, Scientificamerican, LeadingAge, PlumVillage, The New York Times, Reuters

Διαβάστε επίσης:

www.ertnews.gr

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν